Jana Income Dalam USD!

Jana Income Dalam USD!
Tak Perlu Risau Tentang Ringgit Malaysia!

Monday, October 24, 2011

Krisis identiti belia?

*dipetik dari Utusan Online. Layari http://www.utusan.com.my

Lebih 6 juta belia hadapi krisis identiti

Oleh HAKIMI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 23 Okt. - Lebih enam juta belia di negara ini didakwa menghadapi krisis kecelaruan identiti disebabkan terpengaruh dengan gaya hidup Barat.

Dapatan tersebut diperoleh Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) hasil tinjauan melalui media alternatif seperti laman sembang sosial Facebook dan Twitter yang dihoskannya bermula Januari tahun ini.

Sehingga kini terdapat kira-kira 11.65 juta belia di Malaysia iaitu 40.28 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk di negara ini.

Presiden Isma, Abdullah Zaik Abd. Rahman berkata, masalah tersebut kini berada pada tahap yang membimbangkan kerana ia akan mendorong belia terbabit ke arah pemikiran secara liberal.

Justeru beliau berkata, kerajaan perlu memandang serius perkara itu demi memastikan golongan belia terus berada pada landasan yang betul untuk menjamin masa depan negara.

"Jika tidak dibendung di peringkat awal, tidak mustahil perkara yang tidak diingini akan berlaku.

"Pelbagai program kesedaran melibatkan para belia perlu diperbanyakkan demi memastikan keterlibatan golongan ini bersama masyarakat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Keluarga Melayu Muslim 2011 di sini hari ini.

Konvensyen tersebut diadakan bagi memberi pendedahan mengenai isu semasa permasalahan keluarga dan rahsia kejayaan sebuah keluarga. Ia dimuatkan dengan dua sesi pembentangan kertas kerja selain forum bersama peserta.

Penceramah yang terlibat ialah Timbalan Naib Canselor (TNC) Akademik dan Antarabangsa Universiti Malaysia Pahang (UMP), Prof. Dr. Badrulhisham Abdul Aziz; Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Datuk Dr. Sidek Baba; pengasas dan rakan kongsi utama HIJRAH Wealth Management Sdn. Bhd., Mahadzir Md. Isa dan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar.

Menurut Abdullah Zaik, isu kecelaruan identiti sering dihubungkan dengan persoalan imej atau personaliti.

"Kecelaruan sering dikaitkan dengan keadaan hilang pedoman atau hala tuju perjuangan yang kehilangan visi dan misi. Kecelaruan juga sering difahamkan terhadap perbuatan dan amalan yang tidak selari dengan norma-norma positif dalam kehidupan," katanya.




*bagaimana anda rasa? celarukah identiti anda? JUST BE YOURSELF!

4 comments:

Fabulous Me said...

Xrugi jdi dri sendri. Malah rse dihargai.. Sape lgi nk hargai dri klu bkn kte sndri.. aite? Ape daa dorg ni bikin kalut.. Xde mslh, crik mslh!

hafisevo said...

bahaya ni

Tuan Tanah Adib said...

betul tu...tak rugi jadi diri sendiri..tak perlu nak "plastik" sangat lah kan? hehe :)

Tuan Tanah Adib said...

betul tu...tak rugi jadi diri sendiri..tak perlu nak "plastik" sangat lah kan? hehe :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...